Datum obavijesti: 08. 04. 2025
Pomoćnica ministrice u Sektoru za integralno obrazovanje i razvoj Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke Nadija Bandić bila je panelistica u diskusiji pod nazivom “Uloga i potencijali formalnog obrazovanja u prevenciji nezaraznih bolesti u Federaciji BiH”, koja je održana povodom Svjetskog dana zdravlja, u Sarajevu, 7. aprila 2025. godine, u organizaciji Instituta za populaciju i razvoj.
Pomoćnica Bandić je istakla ulogu Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke u procesu integriranja tema iz oblasti zdravlja u formalni sistem obrazovanja, prezentirajući cijeli set aktivnosti i programa koje je Ministarstvo implementiralo u prethodnom periodu, a koji su posvećeni afirmaciji zdravih stilova u odgojno-obrazovnim ustanovama, prevenciji nasilja, stvaranju inkluzivnog okrużenja za zdrav i podsticajan razvoj djece i mladih ljudi, prevenciji ovisnosti i drugih.
Poseban akcenat je stavila na Program podrške projektima o zdravim stilovima života u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH FMON-a, na koji apliciraju predškolske ustanove, osnovne i srednje škole, kao i na program Jačanja funkcionalnih znanja djece predškolskog uzrasta i učenika osnovnih i srednjih skola.
Govorila je i o Okvirnom planu prevencije nasilja u Federaciji BiH, koji je, na prijedlog Ministarstva, usvojila Vlada Federacije BiH, kao i o Strategiji za prevenciju ovisnosti u FBiH, čijom izradom je koordiniralo FMON u saradnji sa Udruženjem “Narko-Ne”, a sadrži konkretne mjere za okruženja na mikronivou ( porodica, odgojno-obrazovne ustanove i radno mjesto) i na makronivou ( okolinska prevencija, mediji, prevencija u zajednici).
Posebno je zanimljiva prevencija u zajednici koja podrazumjeva provedbu socio-ekološkog modela prevencije u lokalnim zajednicama, a obuhvata analizu stanje, lokalnih potreba i resursa (identifikovani faktori rizika i zaštitni faktori), formiranje koalicije na nivou lokalne zajednice (vrtići, škole, zdravstvene ustanove, centri za socijalni rad, centri za mentalno zdravlje, roditelji, lokalna vlast, mediji i drugi relevantni akteri koji pomažu u identifikaciji prioriteta i razvoju zajedničkih ciljeva), razvoj i implementaciju strategija za smanjenje faktora rizika i jačanje zaštitnih faktora, na osnovu identifikovanih problema i potreba zajednice.
Pomoćnica Bandić je prezentirala i aktivnosti povodom izdavanja Priručnika za nastavnike i druge profesionalce: “Zdravi stilovi żivota - Znanje i vještine za zdrav i siguran żivot”, čija je bila urednica, a Priručnik je nastao u saradnji Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, kantonalnih ministarstava obrazovanja, Federalnog ministarstva zdravstva, stručnjaka iz Instituta za populaciju i razvoj i Populacijskog fonda UN-a. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je imalo koordinirajuću ulogu u ovom procesu nastojeći da kroz sveobuhvatan model učenja doprinese pistizanju visokih standarda učenja o zdravim stilovima żivota, te da se omogući učiteljima i nastavnicima da učenicima prenesu nova znanja, stavove i vještine kako bi razvili funkcionalna znanja, kritičko mišljenje i kako bi mogli donositi odgovorne odluke koje će zaštiti njihovo zdravlje. Njegova implementacija počinje u Posavskom i Unsko-sanskom kantonu.
U panelu se razgovaralo o neophodnosti još intenzivnijeg uspostavljanja medjusektorske saradnje u oblasti unapredjenja i zastite djece i mladih ljudi te prevencije nezaraznih oblasti, a Program “Zdrave zajednice u Bosni i Hercegovini” je izdvojen kao posebno značajan, sveobuhvatan i kvalitetan socio-ekoloski model prevencije.
U okviru tog Programa vrši se analiza sadržaja u postojećim NPP/kurikulumima, osiguravajući njihovu usklađenost sa savremenim standardima zdravstvenog obrazovanja i principima efektivnog NPP/kurikuluma, povezanog sa ponašajnim ishodima, a koji doprinosi izgradnji pozitivnih zdravih navika i usvajanju vještina koje su ključne za zdrav način života. Da bi taj proces bio uspješan, on mora biti baziran na sveobuhvatnoj analizi zastupljenosti faktora rizika za razvoj nezaraznih bolesti među djecom i mladima, pa potom obrazovne sadržaje za zdravlje prilagoditi faktorima rizika, uključiti specifične pedagoške komponente zasnovane na vještinama i na korištenju participativnih pristupa usmjerenih na dijete. Istaknuto je da će biti kreirani posebni nastavni planovi i programi za obuku nastavnika koji podržavaju participativno zdravstveno obrazovanje u školama zasnovano na vještinama, kao i smjernice i programi za profesionalni razvoj edukatora nastavnika.
Pomoćnica Bandić je najavila i nastavak Programa “Odgojno-obrazovne ustanove, prijatelji zdrave ishrane”, kojim će biti obuhvaćeno 38 škola i vrtića u FBiH.
Istakla je i značaj jačanja zdravstvene pismenosti kod mladih ljudi i djece, kao njihovu sposobnost da razumiju, procjenjuju i koriste informacije o zdravlju, da znaju prepoznati faktore rizika za njihovo zdravlje, te da donose informisane odluke o vlastitom zdravlju,
Na kraju je poručila da, kako bi se prevenirale nezarazne bolesti i afirmisali zdravi načini života, škole ne smiju biti zatvorene sredine za discipliniranje mladih umova, nego sigurna i podržavajuća okruženja u kojima se djeca i mladi mogu osjećati slobodno, podstaknuti da iskažu svoju autentičnu prirodu, bez straha od osude ili odbačenosti, što može smanjiti nivo uticaja vršnjačkog pritiska na njihove odluke, ponašanje i zdravlje, a ojačati njihove socioemocionalne vještine, samopouzdanje, samopoštovanje, interpersonalne vještine, upravljanje stresom, kritičko, kreativno razmišljanje i empatiju.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke će im, kao i do sada biti podsticajan partner na tom putu.
Zanica; Tematska sjednica Koordinacije ministara obrazovanja i nauke/znanosti FBiH