Ministrica Duraković za Oslobođenje: Djecu truje govor mržnje, posvećeni smo suzbijanju vršnjačkog nasilja

Federalna ministrica obrazovanja i nauke prof.dr. Jasna Duraković govorila je za Oslobođenje o prioritetima nakon preuzimanja funkcije i mjerama poslije tragedije u susjedstvu.

Razgovor je dostupan na: https://www.oslobodjenje.ba/tag/jasna-durakovic

Razgovor prenosimo u cijelosti:


PROFESORICE DURAKOVIĆ, BUDUĆI DA OVO MINISTARSTVO DUŽE VREMENA NIJE IMALO SVOG PRVOG ČOVJEKA, A UZ TO JE VLADA FBIH RADILA U TEHNIČKOM MANDATU U PROTEKLE ČETIRI GODINE, ŠTA ĆE BITI PRVO ŠTO NAMJERAVATE URADITI?
- Odmah nakon imenovanja održala sam prvu sjednicu Stručnog kolegija na kojoj su pomoćnici ministara, načelnici službi i Kabineta prezentirali Program rada Ministarstva, strateške ciljeve iz naležnosti sektora i službi kojima rukovode, te podnijeli izvještaje o dosadašnjim aktivnostima i započetim projektima. Aktivnosti Ministarstva za naredni period će biti usmjerene, između ostalog, na: poboljšanje kvaliteta predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja za potrebe razvoja, poboljšanje uslova rada odgojno-obrazovnih ustanova u Federaciji BiH, osiguranje inkluzivnog obrazovanja za sve, podršku programima razvoja funkcionalnih znanja i vještina učenika, poboljšanje usklađenosti obrazovanja sa zahtjevima tržišta rada, podršku najboljim učenicima, studentima, podršku naučno-tehnološkom razvoju u FBiH i promociju cjeloživotnog učenja. Svjesna sam da će biti mnogo, prvenstveno organizacijskih izazova, jer je Ministarstvo već četiri godine bez ministra, ali ja vjerujem da zajedničkim trudom i radom možemo vratiti funkcionalnost ovom ministarstvu i popraviti stanje u obrazovanju. Mnogo je posla pred nama, ali me raduje činjenica da ću imati stručan tim ljudi kraj sebe, koji će svojim znanjem i iskustvom, zajedno sa mnom, zasigurno podići vizibilnost i kredibilitet ovog ministarstva i vratiti časno ime obrazovanju.

NEZAPAMĆENA TRAGEDIJA KOJA SE DESILA U BEOGRADU, KADA JE OSNOVAC USMRTIO UČENIKE I RADNIKA KOJI JE RADIO NA OSIGURANJU ŠKOLE, UZDRMALA JE REGION, A O OVOME SU PISALI VODEĆI SVJETSKI MEDIJI. ŠTA MINISTARSTVO NA ČIJEM STE ČELU, UZ KANTONALNA MINISTARSTVA OBRAZOVANJA, MOŽE URADITI KAKO BI SE SPRIJEČILA OVAKVA TRAGEDIJA U NAŠOJ ZEMLJI? ZNAMO DA JE PRIJE NEKOLIKO DANA PRITVOREN MLADIĆ U BIHAĆU KOJI JE NA DRUŠTVENIM MREŽAMA PRIJETIO DA ĆE PONOVITI SCENARIJ IZ BEOGRADA?
- Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke u narednom periodu planira ponovo organizirati tematsku sjednicu Koordinacije ministara obrazovanja i nauke u FBiH posvećenu prevenciji i suzbijanju vršnjačkog nasilja te maloljetničke delinkvencije u odgojno-obrazovnim ustanovama. To će biti druga tematska sjednica na ovu temu, jer je prethodna organizirana 2016. godine. Na istoj planiramo razgovarati o temi prevencije nasilja u školama, s posebnim fokusom na međuvršnjačko nasilje. Želimo podsjetiti da federalno i kantonalna ministarstva obrazovanja već provode različite aktivnosti u ovoj oblasti, a među aktivnostima ovog ministarstva su: Izrada Strateškog programa: “Sigurnost djece u digitalnom okruženju u FBiH“ i „Akcionog plana za borbu protiv nasilja nad djecom u digitalnom okruženju“ za period 2021-2023. sa ciljem intersektorskog uspostavljanja efikasnih mehanizama prevencije nasilja i zaštite djece. Aktivnosti su inicirane od Federalne uprave policije, uz podršku UNICEF-a, Save the Childrena i Centra za sigurni internet/MFS Emmaus, a sve u sklopu implementacije projekta „Prevencija i rad na sprječavanju seksualnog iskorištavanja i zlostavljanja djece u digitalnom okruženju u Bosni i Hercegovini“. Osnovne aktivnosti su usmjerene na analizu postojećih pravnih okvira nadležnih državnih/entitetskih tijela koji omogućavaju provođenje zakona i drugih relevantnih agencija za zaštitu osoba mlađih od 18 godina na internetu i na svim internet platformama.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je u saradnji sa Međunarodnim forumom solidarnosti – EMMAUS (MFS-EMMAUS), udruženjem koje je posebno posvećeno prevenciji i zaštiti djece od nasilja i iskorištavanja u stvarnom i digitalnom okruženju, proslijedilo kantonalnim ministarstvima obrazovanja set informativno-edukativnih materijala, kako bi svima u odgojno-obrazovnim ustanovama mogli pomoći u ranom prepoznavanju rizika, boljoj informiranosti, kao i pravovremenom reagiranju na bilo kakav oblik nasilja. Centar za sigurni internet je organizirao i webinare o temi: “Educiranje djece za sigurno korištenje informaciono-komunikacijskih tehnologija (IKT) i zaštite od seksualnog zlostavljanja i zanemarivanja djece, kao i neprimjerenog sadržaja”.
Realiziraju se i aktivnosti iz Strateškog plana za unapređenje ranog rasta i razvoja djece u FBiH 2020.-2025. godina, a poseban fokus u ovom dokumentu je stavljen na omogućavanje sigurnog i kvalitetnog okruženja za pravilan rast i razvoj djece u FBiH i zaštitu od svih oblika nasilja.
Provode se i aktivnosti planirane u Akcionom planu Vlade FBiH za prevenciju i borbu protiv terorizma u FBiH koje se odnose na prevenciju i suprotstavljanje svim oblicima terorizma, odnosno nasilnog ekstremizma i radikalizacije koji vode ka terorizmu, poštujući pritom vrijednosti demokratije, vladavine prava i ljudskih prava i osnovnih sloboda. Akcionim planom je predviđeno da Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke koordinira aktivnostima iz oblasti prevencije sa predstavnicima kantonalnih ministarstava obrazovanja, a od posebne važnosti je kontinuirana edukacija, ponajprije nastavnog osoblja, a onda i mladih ljudi, pogotovo kada se primjenjuju nastavne metode koje izoštravaju kritičko mišljenje kod učenika i njihovu otpornost da se odupru nasilničkim utjecajima. U okviru prevencije provode se i edukacije o razvijanju rezilijencije i kritičkog mišljenja za mlade, roditelje i nastavno osoblje i integrira tema o medijskoj i informacijskoj pismenosti u formalni sistem obrazovanja.
Realizirana je i Kampanja pod motom „RAZMISLITE PRIJE NEGO ŠTO PODIJELITE”. Naime, na inicijativu AMBER Alert Europe, nevladine organizacije u oblasti zaštite djece i službenika za provođenje zakona iz 28 zemalja širom svijeta, pokrenule su kampanju prevencije zloupotrebe djece posredstvom informacijsko-komunikacijskih tehnologija. Centar za sigurni internet BiH, Ministarstvo sigurnosti BiH, policijske agencije BiH, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke i ostale relevantne institucije podržale su realizaciju ove jednogodišnje kampanje, pored koje je dogovorena intenzivna saradnja u cilju podizanja svijesti djece, mladih, roditelja, nastavnika, ostalih profesionalaca i građana o nasilju nad djecom u digitalnom okruženju i mogućnostima njegovog adekvatnog suzbijanja.
Realizira se Program “Socijalizacija sa pravom“, u saradnji sa PH International, čiji je cilj da se svim relevantnim akterima u lokalnoj zajednici, prije svega učenicima, roditeljima, nastavnicima i policijskim službenicima, približi koncept vladavine prava kako bi se podigla svijest o značaju poštovanja zakona i, s tim u vezi, važnosti jačanja partnerstva škola i policijskih službi u preveniranju svih vidova maloljetničke delinkvencije. Program je implementiran u značajnom broju škola u kantonima FBIH.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, iz dijela prihoda ostvarenih u budžetu FBiH po osnovu naknada za priređivanje igara na sreću kontinuirano provodi Program zaštite prava djece koja su žrtve zlostavljanja, pedofilije i prosjačenja.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke svake godine obilježava Dan borbe protiv vršnjačkog nasilja i poziva sva nadležna kantonalna ministarstva da se pridruže obilježavanju ovog značajnog datuma kako bi udruženi podigli glas protiv vršnjačkog nasilja, te je preporučilo da se na časovima odjeljenskih zajednica u školama na području svih kantona razgovara o ovoj temi - borbi protiv nasilja među vršnjacima.
Provode se i aktivnosti iz Strateškog plana za prevenciju i borbu protiv nasilja u porodici, a u okviru multisektorskih edukacija vršila se i promocija hodograma djelovanja, preciznih postupaka u slučaju nasilja nad djecom, posebno u odgojno-obrazovnim ustanovama. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke sarađuje na uvođenju Programa sekundarne prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja, kao program ranog prepoznavanja indikatora koji mogu dovesti dijete u opasnost da postane počinilac ili žrtva različitih oblika nasilja, i koji omogućava pružanje adekvatnog tretmana djetetu i porodici umjesto određivanja sankcije, u okviru kojeg se pravovremeno reagira na rane znakove neprilagođenog ponašanja, istražuju njihovi uzroci uzroka, te se radi na njegovom smanjivanju ili otklanjanju, koji je već uveden u nekim kantonima (KS, USK i K10), a planira se njegovo širenje i na ostale kantone.


DA LI STE U MEĐUVREMENU DOBILI OD KANTONALNIH MINISTARSTAVA OBRAZOVANJA I ŠKOLA U FEDERACIJI INFORMACIJE O SIGURNOSTI U ŠKOLAMA?
- Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je u kontinuitetu posvećeno realizaciji aktivnosti koje su usmjerene na prevenciju nasilja među i nad djecom te zaštiti i očuvanju zdravlja djece i mladih. Uključeno je u niz aktivnosti i izradu strateških dokumenata koji se bave ovom problematikom i podržava realizaciju programa prevencije i zaštite djece od nasilja, te je, u skladu sa svojom koordinirajućom ulogom, u oktobru 2022. elektronskom poštom distribuiralo informativno-edukativne materijale o prevenciji nasilja nad i među djecom i načinima reagovanja kantonalnim ministarstvima obrazovanja u FBiH na dalje postupanje, te iste objavio na web stranici Ministarstva. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je uputilo kantonalnim ministarstvima zahtjev s molbom da nam dostave informacije o tome koje aktivnosti i programe realiziraju u cilju prevencije nasilja nad djecom i među djecom, te koje sigurnosne mjere provode u odgojno-obrazovnim ustanovama na području kantona. Odgovore očekujemo početkom naredne sedmice.


SVE ŠTO SE DESILO U SUSJEDSTVU NAGNALO JE NADLEŽNE DA PODUZMU MJERE KAKO DJECA I MLADI NE BI BILI IZLOŽENI NEADEKVATNIM SADRŽAJIMA I RAZNIM IZAZOVIMA I PRITISCIMA. MISLITE LI DA BI UKIDANJE RIJALITI EMISIJA, TIKTOKA, UZ SPREČAVANJE I KAŽNJAVANJE VELIČANJA KRIMINALACA I ZLOČINACA KOJI SU, NAŽALOST, IDOLI MLAĐIM GENERACIJAMA, DOPRINIJELO DA IMAMO ZDRAVIJE DRUŠTVO?
- Načelno, svaki oblik nasilja, govora mržnje, poticanja na agresivnost i druge neprihvatljive oblike ponašanja bi trebalo izbjegavati u javnom prostoru, a pogotovo u terminima kada su dostupni djeci i mladim ljudima.


ŠTA MISLITE O PRIJEDLOZIMA KOJE NAMJERAVA PROVESTI U DJELO RUKOVODSTVO RS-A - BEZ MOBITELA NA NASTAVI I POLICIJA U ŠKOLSKOM DVORIŠTU?
- Ne bih željela da komentarišem prijedloge rukovodstva RS-a jer svaki nivo vlasti i nadležne institucije imaju odgovarajuće informacije, stručnjake i mehanizme da ponude rješenja koja najbolje odgovaraju stanju u odgojno-obrazovnim ustanovama na njihovom području nadležnosti.


IZ GODINE U GODINU SLUŠAMO KAKO OBRAZOVANJE U NAŠOJ ZEMLJI VAPI ZA REFORMAMA. ŠTA SU U TOM SMISLU KLJUČNI PRIORITETI? MOŽE LI SE PONOVO POKRENUTI KONFERENCIJA MINISTARA OBRAZOVANJA U BIH, KOJA JE ZAMRLA U PRETHODNOM MANDATU?
- Vjerujem da može i da hoće, a ja ću, kao federalna ministrica obrazovanja i nauke, zasigurno dati svoj stručni doprinos u njenom funkcionisanju. Svi strateški dokumenti Ministarstva usklađeni su sa Strategijom razvoja FBiH 2021. - 2027. godine, koji predstavlja temeljnu platformu socio-ekonomskog razvoja FBiH, a u kojem se utvrđuju ciljevi i prioriteti razvoja FBiH, način njihova ostvarivanja, finansijski i institucionalni okvir za implementaciju, monitoring, evaluaciju i izvještavanje. Strateški ciljevi i programi/mjere koje će Vlada implementirati vezani su za ubrzan ekonomski razvoj, prosperitetan i inkluzivan društveni razvoj, resursno efikasan i održiv razvoj, transparentan, efikasan i odgovoran javni sektor. Ključna usmjerenja Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, u oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja, odnose se na poboljšanje kvaliteta predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja za potrebe razvoja, osiguranje inkluzivnog obrazovanja za sve, podršku programima razvoja funkcionalnih znanja i vještina učenika, poboljšanje usklađenosti obrazovanja sa zahtjevima tržišta rada, osiguranje besplatnih udžbenika, davanje podrške programima obuke i stručnog usavršavanja odraslih osoba sa fokusom na žene, podršku najboljim učenicima, podršku učenicima Romima, razvoj i implementaciju programa koji se odnose na prevenciju nasilja nad i među djecom i zaštitu zdravlja djece i mladih općenito, nostrifikaciju obrazovnih isprava, poboljšanje infrastrukture odgojno-obrazovnih ustanova itd.
U oblasti visokog obrazovanja posebna pažnja bit će posvećena davanju podrške projektima koji osiguravaju razvoj i vode u smjeru akreditacije studijskih programa na I. i II. ciklusu studija, projektima povezivanja s potrebama tržišta rada za studijske programe I. i II. ciklusa studija, podršci ostvarenja boljeg osnovnog i proširenog studentskog standarda za veći broj studenata poboljšanjem uslova smještaja, ishrane i studentskog organiziranja, nagrađivanju najboljih studenata; te podršci studentima s invaliditetom i studentima Romima. U oblasti nauke i tehnologije, planirano je stvaranje strateškog i pravnog okvira za razvoj naučno-istraživačkog i istraživačko-razvojnog rada na federalnom nivou, davanje podrške razvoju naučno-nastavne i naučno-istraživačke infrastrukture, kao i razvoju naučno-istraživačkog i istraživačko-razvojnog rada. Prioriteti svakako uključuju promjene u obrazovanju u pravcu usklađivanja obrazovanja u Bosni i Hercegovini sa smjernicama Evropske unije i dobrim praksama država članica EU.


BOSNA I HERCEGOVINA SE SUOČAVA SA VELIKIM PROBLEMOM ODLASKA MLADIH, RADNO - SPOSOBNIH LJUDI, MEĐU KOJIMA SU I PROSVJETNI RADNICI. KAO KLJUČNE RAZLOGE NAVODE UREĐENIJI SISTEM U KOJEM ŽIVE I RADE, ALI I BOLJE PLAĆE. ŠTA SE MOŽE URADITI DA ZADRŽIMO KVALITETAN NASTAVNI KADAR?
- Selekcija kadra za rad u odgojno-obrazovnim ustanovama na osnovu stručnih kvaliteta i sposobnosti, tj. da se na konkursima za prijem u radni odnos u odgojno-obrazovnim ustanovama biraju isključivo najkompetentniji. Zatim, postavljanje najsposobnijih pojedinaca na mjesta rukovodioca odgojno-obrazovnih ustanova, odnosno direktora predškolskih ustanova, škola, visokoškolskih ustanova, te omogućavanje napredovanja u viša zvanja za nastavnike, odnosno stimulacija za dodatan angažman i posvećenost poslu.
(Oslobođenje, Amela Lončarić)