Dnevni list: Intervju federalne ministrice obrazovanja i nauke Elvire Dilberović

Datum obavijesti: 21/04/2015

Apsolutno smo posvećeni rješavanju segregacije i diskriminacije u obrazovanju
Loša ekonomska situacija, problemi u gospodarstvu, društvu i političkim subjektima teme su koje sve vlasti guraju u prvi plan, dok se oblasti na kojima se gradi zdravo i normalno društvo guraju pod tepih.

Tako je i obrazovni sustav na svim razinama zapostavljan godinama od raznih vladajućih struktura. Nova federalna ministrica obrazovanja Elvira Ćemalović Dilberović u razgovoru za nas list priča o aktualnim problemima u obrazovanju te ističe spremnost da u skorijoj budućnosti sa svojim timom napravi pozitivne pomake kada je u pitanju podizanje kvalitete u obrazovnim ustanovama i udžbeničkoj politici.

Vi ste osoba koja dolazi iz oblasti visokog obrazovanja i upoznati ste sa svim nedostacima i prednostima sustava. Kako s pozicije ministra vidite situaciju? Je li obrazovni sustav u Federaciji na zadovoljavajućoj razini?
- Obrazovanje se, nažalost, već godinama suočava s brojnim problemima, a, prije svega, jer je bilo marginalizirano i nije mu dano potrebno značenje. S obzirom da smo tranzitno društvo, krize skoro svih vrsta koje su nas zadesile nisu zaobišle ni obrazovni sektor, tako da nisu bile osigurane ni nužne pretpostavke za snažniji i kvalitetniji razvoj ove važne oblasti. Dosadašnji pristup svi zajedno trebamo mijenjati, jer obrazovanje zaslužuje i puno više pozornosti i puno više ulaganja. Znanje nije samo jedan od čimbenika razvoja, nego i sam razvoj, a ulaganje u obrazovanje se višestruko vraća.

Što bi trebalo mijenjati u sustavu da bi se obrazovanje podiglo na višu razinu?
- Moji prethodnici su već napravili određeni pomak u svim segmentima obrazovne reforme, a tako ćemo nastaviti i dalje, jer je naše opredjeljenje i nastojanje da se svakodnevno sustav obrazovanja treba nadograđivati i stvarati kvalitetniji uvjeti obrazovanja, istraživanja i znanstvenog rada te studiranja. Postoji nekoliko prioriteta, jednostavno ne mogu izdvojiti koji bi bio važniji, svi su značajni. Prije svega, posvećeni smo poboljšanju inkluzivnosti u obrazovanju, kako bi se ostvarilo pravo na jednakost, obrazovanje i život bez diskriminacije i omalovažavanja. Prioritet je svakako i stavljanje u daljnju proceduru Zakona o principima obrazovanja odraslih, koji je Zastupnički dom odobrio, slijedi parlamentarna procedura kroz Dom naroda. To je, zbilja, nužno radi usklađivanja obrazovanja i tržišta rada, ali i potpora za odrasle koji iz različitih razloga nisu stjecali obrazovanje. Riječ je o dosta zahtjevnom, dugoročnom procesu, koji mora biti održiv, stoga radimo na programu razvijanja mehanizama kojima bi se omogućila daljnja naobrazba svršenika, čije bi kompetencije zadovoljile potrebe tržišta rada. Ministarstvo ima značajnu ulogu koordiniranja u ostvarivanju prava u području obrazovanja i znanosti, koju ćemo idućim planiranim aktivnostima učiniti još vidljivijom.

Često se u javnosti može čuti kako u obrazovnim ustanovama ima previše kadrova, a premalo stručnosti. Kakav je Vaš stav o tome?
- Prije bih rekla da tretman i status prosvjetnih djelatnika nisu na odgovarajućoj razini i da se tu mnogo toga mora mijenjati. Uostalom, jedini put ka kvalitetnijim rješenjima u obrazovanju i znanosti jest u suradnji i zajedničkom djelovanju svih aktera u sustavu obrazovanja. Nastavnici su glavni akteri dobra znanja i kao takvi trebaju biti istinski profesionalci koji konstantno uče, prilagođavaju se novim situacijama, kreativno pristupaju nastavnom materijalu, rade na interdisciplinarnim projektima i implementiraju širok spektar tehnologija.

Kakav je Vaš stav o problemu “dvije škole pod jednim krovom”? Bilo je govora da bi se ovakve škole mogle kroz reforme pretvoriti u jednu školu s dva programa rada. Mislite li da je to rješenje problema?
- Nažalost, ministri obrazovanja u županijama gdje je prisutna pojava dviju škole pod jednim krovom još nisu realizirali zaključak Koordinacije ministara obrazovanja u FBiH, kojim su se obvezali izvršiti analizu načina funkcioniranja i dati prijedloge kako približiti odvojene paralelne strukture u školama. Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti će pružiti županijama svaki vid stručne i druge nužne pomoći u rješavanju ovoga problema. Uostalom, još 2012. godine izradili smo i dokument “Preporuke za eliminiranje segregirajućih i podijeljenih struktura u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciju BiH” i apsolutno smo posvećeni rješavanju segregacije i diskriminacije u obrazovanju, uz puno poštivanje ustavne nadležnosti u oblasti obrazovanja koja se u FBiH nalazi na županijskoj razini. U tom smislu sam svjesna i prepreka, s obzirom na ulogu koju ima Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti, ali obrazovno-odgojne institucije će, sigurna sam, svjesne pojave dviju škola pod jednim krovom, pokazati volju za suradnjom, kako bismo svim građanima pružili jednake uvjete na obrazovanje uz jačanje svijesti da trebamo živjeti jedni s drugima, ne jedni pored drugih.

Pred početak svake školske godine roditelji imaju ogromne probleme zbog nabave udžbenika, odnosno zbog toga što škole svake godine nameću nove i nekada nepotrebne udžbenike. Može li se ova oblast urediti kako bi u vremenu recesije roditelji osjetili barem olakšanje kada su u pitanju pripreme za novu školsku godinu?
- Ministarstvo će i dalje funkcionirati s ciljem provođenja reformskih aktivnosti na svim razinama obrazovanja. Jasno je da su nastavni planovi i program polazišna osnova udžbeničkog sadržaja; dakle, treba reformirati nastavne planove i programe, pa koncepciju udžbenika. Dosadašnja praksa, odnosno odredbe prema kojima su se recenzirali, vrjednovali i odobravali udžbenici, rezultirali su dosta metodološki loše urađenim udžbenicima, sadržajem koji ne potiče na izražavanje pojedinčeve kreativnosti, niti njegova razumijevanja za “druge”, “drukčije”, nacionalne manjine, marginalizirane skupine… Revidiranje udžbenika, uopće udžbenička politika u Federaciji, zahtijeva rad stručnjaka iz različitih oblasti. Dakle, to treba raditi tim stručnjaka, pedagoga, psihologa, nastavnika, metodičara, sociologa…U našem društvu se uporno zaobilaze stručnjaci, nažalost, cijena koja se za to plaća je previsoka.

Nadležnosti Vašeg ministarstva su ograničene. Mislite li da bi se trebalo dati više pozornosti i više nadležnosti Vašem ministarstvu?
- Dobra obrazovna politika je zajednički cilj i Federalnom ministarstvu obrazovanja i znanosti i županijskim ministarstvima. Jednostavno moramo biti svjesni da svi i profesionalno i moralno odgovaramo građanima za svoje postupke. Županijski ministri koji imaju takvu svijest, motivirani su postizanju općeg dobra, i oni će, prirodno, surađivati s nama, a mi ćemo uvijek nastojati pružiti svu raspoloživu i stručnu i materijalnu potporu. Federalno ministarstvo je nezaobilazno u međunarodnoj suradnji, u subvencioniranju studentskih smještaja, udžbeničkoj politici, itd., što nam daje motiv da radimo bolje, više, ne osvrćući se na poricanje “nadležnosti”.

Odgovornost prema građanima

Kako na početku mandata vidite Vladu FBiH? Kakvi su odnosi unutar Vlade i kakvu budućnost predviđate?
- Za sada svi ministri, uz jedan vrlo demokratski i svrsishodan pristup premijera Fadila Novalića, pokazuju volju da se urade i urede potrebne zakonske reforme, koje su osnova za reforme ekonomsko-socijalne prirode. Sasvim je prirodno da članovi Vlade imaju i osobni pristup određenim pitanjima, no ono što je najvažnije jest uzajamna svjesnost o odgovornosti koju imamo pred građanima. Ja se nadam da ćemo tu svjesnost imati trajno, jer njezina odsutnost može ugroziti zajedničke napore da poboljšamo zabrinjavajući život građana BiH.

Razgovarala: Vanja Bjelica-Čabrilo